امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
واکنش به جدایی درمان از تامین اجتماعی
#1

تاریخ انتشار : شنبه, 20 تیر 1394


[عکس: 9404-17m1919.jpg]


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از صدور کارت هوشمند درمان برای بیماران خاص خبر داد و گفت: بخش درمان از تعهدات تامین اجتماعی بوده و قابل جدا شدن نیست.
به گزارش مهر، دکتر سید تقی نوربخش در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی روز شنبه برگزار شد، افزود: در سیاست‌های ابلاغی رهبری در برنامه ششم توسعه به حوزه‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی تامین اجتماعی توجه شده و همچنین در برنامه ششم توسعه نیز به مواردی مانند نظام چند لایه تامین اجتماعی، ثبات مالی سازمان‌های بیمه‌گر و عدم تکالیفی که منابع آنها در برنامه دیده نشده مورد تاکید قرار گرفته که در حال حاضر نیز سازمان تامین اجتماعی و اسناد پشتیبان برای اجرای برنامه ششم را تهیه کرده و ارتباط نزدیکی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص داریم.

وی در مورد جدایی تامین اجتماعی از دولت و نامه نمایندگان مجلس، گفت: این موضوع اعلام وصول نشده است و سازمان‌های بیمه‌های اجتماعی به دلیل اینکه بین‌النسلی هستند، دولت نقش مشارکت تضامنی دارد؛ بنابراین نباید نقش دولت حذف شود، چون در این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد طرحی که برای اشتغال افراد بعد از بیکاری قرار بود اجرا شود، گفت: این طرح توسط سازمان، تدوین و وزیر کار نیز آن را ابلاغ کرده است، اما با توجه به اشکالاتی که از سوی دستگاه‌های وزارتی گرفته شد، مجددا به وزارت کار بازگشت و در حال حاضر نیز در مرحله بررسی مجدد بوده و هنوز اجرایی نشده است.

نوربخش در ارتباط با طرح حذف فرانشیز درمانی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، گفت: سازمان موافق این طرح است و وزیر رفاه نیز با آن موافق کرده اما هنوز وزارت بهداشت بخشنامه اجرایی آن را صادر نکرده است.

به گفته وی، پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت از ۵۰ درصد به کمتر از شش درصد کاهش پیدا کرده و سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد این شش درصد را نیز برای بازنشستگان به صفر برساند و هر زمان که قطعنامه اجرایی شدن این طرح از سوی وزارت بهداشت صادر شود، نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مرخصی زایمان نیز گفت: چنانچه مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه افزایش پیدا کند، دولت باید ۳۴۰ میلیارد تومان بار مالی آن را به تامین اجتماعی پرداخت کند و تا زمانی که اعتبار پرداخت نشود، نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

نوربخش به رای دیوان عدالت اداری در مورد افزایش مرخصی زایمان اشاره کرد و گفت: دیوان عدالت اداری، تامین اجتماعی را مکلف به اجرای افزایش مرخصی زایمان نکرده، اما در مواردی که حکمی برای سازمان صادر کند، مکلف به اجرای آن هستیم؛ در غیر این صورت تخلف صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: در سال ۹۳، ۸۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی تحت پوشش سازمان بوده‌اند اما در سال ۹۴، ۲۰۰ هزار نفر نیز به تعداد آنها اضافه شدند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با افزایش عوارض شهرداری از ۱۵ به ۲۰ درصد از سوی هیات وزیران، می‌توانیم تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی را بیمه کنیم که البته در برخی موارد شهرداری در معرفی این افراد برای پروانه ساخت با سازمان همکاری نکرده است که این موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده‌ایم و بروز این اختلالات و تخلفات از سوی شهرداری مشکلاتی را برای پوشش کارگران ساختمانی ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس بخشنامه جدید وزارت کشور مبنی بر اینکه تمامی موارد اعم از تراکم، تراکم مازاد، صدور پروانه، عوارض ساختمانی و ... جزو عوارض محسوب شده و به تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد، با همکاری شهرداری‌ها برای شناسایی این افراد و همچنین تصمیم دولت برای ارتقای عوارض، می‌توانیم مشکلات موجود را برطرف و کارگران ساختمانی بیشتری را پوشش دهیم.

نوربخش ادامه داد: کل منابعی که بابت عوارض به سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته پرداخت شده، ۶۵۰ میلیارد تومان بوده در حالی که هزینه سازمان برای پوشش ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به حادثه انفجار ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حادثه انفجار ذوب‌آهن اصفهان، سه نفر از کارگران فوت و شش نفر نیز مجروح شدند و بلافاصله وزیر کار طبق دستورالعملی اعلام کرد که علل این حادثه ظرف ۷۲ ساعت باید مشخص و تامین اجتماعی نیز برای مستمری و کمک به بازماندگان اقدام کند که این اتفاق رخ داد و از همین امروز در مورد بیمه و کمک به بازماندگان اقدام شده است.

وی در مورد بیماران EB گفت: این بیماران هنوز جزو بیماران خاص محسوب نمی‌شوند و خدمات درمانی آنها در مراکز ملکی سازمان رایگان انجام می‌شود.

نوربخش به بدهی تامین اجتماعی و شهرداری اشاره کرد و گفت: سازمان در حال حاضر در حال ساخت و ساز مراکز درمانی و بیمه‌ای است؛ به همین دلیل ممکن است در برخی موارد در پرداخت تراکم به شهرداری بدهی داشته باشد اما این بدهی به هیچ وجه قابل قیاس با بدهی شهرداری نیست و حتی ۱۰ درصد آن نیز محسوب نمی‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر شهرداری تهران ۵۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و این در حالی است که بدهی ما به آنها ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: در حال حاضر اشخاص حقیقی و حقوقی مانند سازمان‌های دولتی، پیمانکاری و ... شش هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکارند که از این مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن مخصوص مراکز دولتی است و همچنین کارفرمایان نیز ۳۵۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکارند.

نوربخش به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در سال ۸۸ در یک نوبت همسان‌سازی انجام شد و تاکنون هفت هزار میلیارد تومان برای ما بار مالی داشته که از این مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که این اعتبار نیز از لحاظ حقوقی قابل بحث است.

به گفته مدیرعامل سازمان اجتماعی، در سال گذشته افزایش حقوق بازنشستگان علیرغم تورم ۱۴ درصدی، ۲۵ درصد انجام شد که منابع آن بیش از همسان‌سازی بود و این اقدام را سازمان سال قبل انجام داده اما اسمش همسان‌سازی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی از سوی تامین اجتماعی اجرا شده است، گفت: شبکه درمانی سازمان جوان است؛ به طوری که ۸۰ درصد بیمارستان‌ها نوساز بوده و طول عمر آنها کمتر از ۲۰ سال است و تامین اجتماعی مکلف به تامین درمان است و نه ساخت بیمارستان و اینکه ما به نسبت ۴۰ هزار افراد تحت پوشش بخواهیم بیمارستان و مراکز درمانی بسازیم، به هیچ وجه درست نیست.

نوربخش در مورد افزایش سن امید به زندگی، گفت: در ابتدای تشکیل صندوق تامین اجتماعی، سن امید به زندگی ۵۷ سال بود اما هم‌اکنون این سن به ۷۳ و ۷۴ سال رسیده است؛ در حالی که میانگین سن بازنشستگی ۴۷ و ۴۸ سال است که این اتفاق با اجرای قوانینی مانند بازنشستگی پیش از موعد، کمتر از ۱۰ سال و مشاغل سخت و ... رخ داده است که امیدواریم در برنامه ششم توسعه این مسائل برطرف شود، چون باعث بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تامین اجتماعی جزو سه اولویت اصلی دولت است، گفت: بر اساس گفته دکتر نوبخت، بعد از آب، محیط‌زیست، بحث صندوق‌ها در اولویت قرار دارد که بر این اساس برای کارآیی بیشتر آنها برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی گفت: در سال جاری ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت مستمری خواهیم داشت که با در نظر گرفتن هزینه‌های درمان، به بیش از پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

نوربخش تاکید کرد: در سال ۸۴، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کل بازنشستگان بودند، در حالی که در سال ۹۲ تعداد آنها به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید؛ به طوری که در عرض هشت سال برابر با ۵۰ سال گذشته به تعداد بازنشستگان اضافه شده است. به همین دلیل باید مواردی مانند کاهش سن بازنشستگی، ثابت ماندن نرخ حق بیمه، مشاغل سخت و زیان‌آور، افزایش مدت پرداخت و ... که تهدیدی برای نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود، در برنامه ششم توسعه راهکارهایی برای رفع آنها در نظر گرفت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از صدور کارت هوشمند درمان برای بیماران خاص در شهریور ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر به طور جدی تامین اجتماعی بر روی کارت هوشمند درمان کار می‌کند که امیدواریم اولین مرحله آن در شهریور ماه برای بیماران خاص، عملیاتی شود و در مرحله بعد نیز با موفقیت‌آمیز بودن برای سایر بیمه‌شدگان صادر خواهد شد.

وی در مورد سرپرستی صندوق فولاد نیز گفت: سرپرستی این صندوق شش ماه به عهده بنده گذاشته شده است و در حال حاضر نیز محاسبات بیمه‌ای، دارایی‌های دولت به صندوق و اقدامات دیگر در آن انجام می‌شود.

نوربخش از تشکیل هلدینگ گردشگری در تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این هلدینگ در قالب توریسم‌‌درمانی، سفرهای زیارتی و سایر خدماتی که در ارتباط با بازنشستگان انجام می‌شود، تشکیل شده است و به زودی وارد بورس می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) خبر داد و گفت: سرمایه این شرکت از ۳۹۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این اتفاق به دلیل اقدامات خوبی است که رخ داده و شرکت هلدینگ نفت و گاز و دارویی تامین وارد بورس شده است.

نوربخش از افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران نیز به چهار هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: جدایی درمان از تامین اجتماعی امکانپذیر نیست و هنوز هم طرحی در این خصوص از سوی دولت ارائه نشده است.

وی به جلسه شورای عالی بیمه در چهارشنبه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه سه طرح به تصویب رسید که وحدت رویه سازمان‌های بیمه‌گر (بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح)، قرارداد با ماماها در سه استان به صورت پایلوت و قرارداد با پزشکان طب ورزشی از جمله این موارد بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد سر به سری اعتبارات تامین اجتماعی، گفت: از سال ۸۵ از نقطه سر به سری عبور کرده‌ایم و با کسری پنج هزار میلیارد تومانی در ابتدای دولت جدید، وضعیت سازمان را بحرانی کرده بود؛ به طوری که مصارف از منابع پیشی گرفتند اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، توانستیم تاکنون تعهدات خود را به روز انجام دهیم و در مجموع باید تدابیری اندیشیده شود تا تکالیف بدون منابع برای سازمان ایجاد نشود، چون در این صورت تهدیدی برای تامین اجتماعی خواهد بود.

نوربخش در مورد پرداخت مطالبات داروخانه‌ها‌ نیز گفت: به دلیل کمبود نقدینگی، پرداخت مطالبات اسفندماه انجام شده و امیدواریم تا هفته آینده مطالبات را به سال جدید برسانیم.

وی گفت: بخشی از منابعی که برای داروهای تامین اجتماعی اختصاص پیدا می‌کند، باید از طریق وزارت بهداشت به سازمان پرداخت شود؛ به طوری که در بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد تومان دولت مصوب کرد که وزارت بهداشت به ما پرداخت کند در حالی که تاکنون ۲۹ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

نوربخش از بیمه توافقی ورزشکاران خبر داد و گفت: بیمه توافقی این افراد انجام خواهد شد به صورتی که وزارت ورزش، کارفرما و ورزشکار نیز کارگر محسوب می‌شود و هفت درصد حق بیمه از سوی ورزشکار و ۲۳ درصد نیز وزارتخانه پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: نامه بیمه ورزشکاران به وزارت ورزش ارسال خواهد شد و با موافقت آنها، آمادگی اجرای آن وجود دارد.

نوربخش با اشاره به اینکه از سال ۵۴ تا ۸۴ یعنی مدت ۳۰ سال میزان بدهی از دولت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است ، افزود: این درحالی است که از سال ۸۴ تا سال ۹۲ این میزان بدهی به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: دلیل افزایش بدهی دولت طی این هشت سال نسبت به ۳۰ سال، تبدیل تعهدات دولت از سه به ۲۱ درصد بوده است و چنانچه این بدهی پرداخت شود تامین اجتماعی می تواند خدماتش را افزایش دهد که البته قرار است امسال ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارو پرداخت می شود، گفت: هزینه ای که برای تمام شبکه های درمانی ملکی شامل حدود ۸۰ بیمارستان ، ۳۰۰ مرکز درمانی و ۴۰ هزار پرسنل پرداخت می شود برابر با هزینه پرداختی دارو است.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مستمری، بیمه بیکاری، مراکزطرف قرارداد، مراکزملکی سازمان و سایر هزینه های پشتیبانی هزینه شده است،تاکید کرد: این میزان پرداختی معادل ۲۶ درصد کل بودجه کشور است همچنین در خردادماه امسال ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه های پرداختی سازمان بوده است که ۶۵۰ میلیارد تومان بابت مستمری، ۱۵۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری، ۷۲۰ میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد و ۲۴۰ میلیاردتومان نیز به مراکز ملکی پرداخت شده است.



اخبار اجتماعی - مهر

پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اختراع شگفت‌آور دختر ۱۲ساله برای درمان مادرش صنم بانو 1 207 ۱۶-۱۱-۱، ۰۱:۱۳ ق.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  واکنش بانوان محجبه به یک عکس جنجالی صنم بانو 0 81 ۱۵-۰۸-۰، ۰۴:۴۴ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  واکنش کاربران به رونمایی از پلتفرم همسریابی صنم بانو 0 280 ۲۲-۰۴-۰، ۱۰:۳۶ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
hedy (۲۰-۰۴-۹۴, ۰۷:۲۹ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان