امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصفهان/ مناره ها مکان یاب زمان قدیم
#1
در گذشته به خصوص در شهر اصفهان از مناره ها به عنوان مکان یاب استفاده می کردند که در دیار نصف جهان چندین مناره زیبا بنا شده است . [عکس: 929602_723.jpg]

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان یکی از مناره های قدیمی دیار نصف جهان با ارتفاعی حدود 54 متر در محله یهودی نشین اصفهان (محله جوباره) مناره ساربان است .



بنا براین گزارش این مناره که متعلق به عهد سلجوقی است دارای تزئینات آجری و کاشی کاری های زیبایی است که ارزش دیدن را دارد .



علاوه بر این اثر مناره چهل دختران نیز در نزدیکی همین محل بنا شده است که هر دو در زمان قدیم عمده کاربریشان موقعیت سنجی و مکان یابی بوده است در واقع در بالای سر مناره ها آتشی می افروختند تا مسافران و گردشگران محل های خود را پیدا کنند که البته این کاربری امروزه ارزش خود را از دست داده و فقط آنچه که از آن باقی مانده قدمت و زیبایی آن است .



بخش اول آن آجر چینی ساده‌است. بخش‌های دوم و سوم آن دارای تزیینات عالی آجری می‏ باشد. بخش چهارم آن تاج اول مناره‌است که مقرنسهای آجری توأم با کاشی فیروزه‌‏ای دارد و بسیار جالب و پر حالت است. بخش پنجم آن تزیینات آجری است. بخش ششم آن تاج دوم مناره‌است و بخش هفتم آن تارُک مناره است. در قاعده دو تاج این مناره دو کتیبه بسیار زیبا از بهترین رنگ فیروزه‌‏ای کاشی دیده و خوانده می‌‏شود.



این مناره به دلیل نشست نامتقارن در پایه‌های آن حدود هشت درجه به سمت جنوب شرقی از امتداد قائم منحرف شده است. این نشست نامتقارن می تواند به دلیل اختلالات موجود در شالوده
ٔ
آن یا به دلیل تغییرات متوالی در سطح تراز ایستایی در سفره آب زیرزمینی و یا استفاده از چاهک‌های آب منازل اطراف باشد
بعضی آدم‌ها ناخواسته همیشه متهم‌اند!
به خاطر :
سکوت‌شان ، کاری به کار کسی نداشتن‌شان ، خلوت‌شان ،
اتاق‌شان ، استراحت‌شان ، روی پای خود ایستادن‌شان ، دوست داشتنشان !
گویی جان میدهند برای اتهام بستن و از همه بدتر این‌ که :
زود فراموش می شود خوبی هایشان!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اولین متخصص دندانپزشک در زمان قاجار که بود؟(+عکس) fatemeh . R 0 264 ۱۵-۰۸-۹۴، ۰۶:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: fatemeh . R

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان